Parool - Guerrillamarketing Swapfiets en Oatly schieten in verkeerde keelgat Amsterdam
Opeens hingen ze er vorige maand. Kleine verkeersbordjes onder bestaande exemplaren, met een blauwe rand, ludieke teksten – ‘Stop! (Hammertime)’ – en een fiets met blauwe wielen. Er stond geen afzender bij, maar de blauwe wielen verraadden het al: het was een reclame-uiting van Swapfiets. Volgens het bedrijf was het bedoeld om fietsers beter te laten opletten in het verkeer en meer te laten lachen.
De gemeente kan er in elk geval niet om lachen, blijkt uit antwoorden op schriftelijke vragen die GroenLinks-raadslid Elisabeth IJmker stelde aan wethouder Melanie van der Horst (Openbare Ruimte). Ze vroeg of de gemeente stappen heeft ondernomen tegen deze ‘gratis reclame’.
[…]
GroenLinksraadslid IJmker is blij dat er nu eindelijk gehandhaafd is, maar had liever gehad dat Swapfiets meteen beboet was toen de eerste bordjes in de stad hingen. ‘Bedrijven mogen niet zomaar hun reclame gratis overal door de stad hangen.’
Lees het hele artikel hier