De Brug - Explosie van flitsbezorgers

De Brug (Krant voor Amsterdam Oost) schrijft over de komst van flitsbezorgers.

Fat bikes, e-choppers, cargo bikes, opgevoerde e-bikes en niet te vergeten de gewone stadsfiets, het wordt steeds drukker én onveiliger op het fietspad. Flitsbezorgers maken de problemen erger. Maar ja, de boodschappen moeten binnen tien minuten bij de klant zijn.

[…]


Dat het niet goed gaat op het fietspad, en dat de flitsbezorgers daar een belangrijke rol in spelen, valt ook Elisabeth IJmker op, gemeenteraadslid voor GroenLinks. Vandaar dat ze eind vorig jaar een motie indiende voor een onderzoek naar de gevolgen van flitsbezorging voor winkelgebieden, verkeersveiligheid en straatbeeld. De motie werd gesteund door een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad. “We hebben te maken met bedrijven die als verdienmodel hebben dat je zo snel mogelijk moet fietsen, binnen tien minuten moet het product bezorgd zijn. Die belofte maakt dat bezorgers op een minder veilige manier gaan fietsen.”

De motie van IJmker gaat verder dan alleen verkeersveiligheid. “Ik wil ook graag weten wat de distributiepunten, waar de bezorgers hun producten afhalen, betekenen voor de leefbaarheid van de stad. Vaak zijn dat kleine pandjes, en staan de bezorgers op straat te hangen. Ook ’s nachts, want bezorging gaat 24 uur per dag door. Ik denk niet dat het leuk is om als bewoner zo’n distributiepunt onder je woning te hebben.”

Lees hier het hele artikel

Vorige
Vorige

Verbod op darkstores

Volgende
Volgende

Politico - Cities’ next headache: Ultrafast grocery delivery