Amsterdam bevriest vestiging ‘darkstores’ voor flitsbezorging

Al eerder stelde GroenLinks Amsterdam de snelle groei van ‘flitsbezorgers’ en de daarbij horende ‘dark stores’ aan de kaak. De publieke ruimte, werkomstandigheden, de lokale economie en verkeersveiligheid gaan allemaal gebukt onder de aanwezigheid van deze durfkapitalisten. GroenLinks-wethouder Marieke van Doorninck nam daarom een goed besluit: er komen dit jaar geen nieuwe dark stores meer in onze stad.

Dit is ontzettend goed nieuws voor de stad. In een half jaar tijd zijn er in Amsterdam 31 van deze dark stores geopend (elke week een nieuwe!). Deze worden zo genoemd omdat ze vaak afgeplakte ramen hebben en je er als klant niet zomaar binnen kunt lopen. Amsterdam is de eerste stad in Nederland die dit besluit neemt. Dat het college hier daadkrachtig mee omgaat, is te danken aan ons GroenLinks raadslid Elisabeth IJmker, die de vooruitziende blik had om dit al vroeg op de agenda van de Raad te zetten.

Het is misschien fijn om boodschappen thuisbezorgd te krijgen, maar deze dark stores hebben een groot effect op de al schaarse publieke ruimte in Amsterdam. Helemaal wanneer deze in woonwijken staan en het straatbeeld domineren. Er is hier een constante in- en uitstroom van bezorgers en leveranciers, waardoor de stoep wordt geblokkeerd en er sprake is van geluidsoverlast. Dat de dark stores tot middernacht of zelfs daarna actief zijn, helpt hier niet bij.

Deze dark stores zitten ook lokale ondernemers in de weg: een bloemist en een dark store kunnen immers niet tegelijkertijd in hetzelfde pand zitten. Ook verdwijnen hierdoor avondwinkels straks uit het straatbeeld omdat er alleen nog online wordt besteld. Het is daarnaast oneerlijk dat deze bedrijven zich overal kunnen vestigen, terwijl er voor andere ondernemers allerlei logische regels gelden.

We maken ons ook zorgen over de bezorgers van deze bedrijven. Zij hebben te kampen met enorme werkdruk en lopen daardoor geregeld blessures op. Hoewel de werknemers nu redelijk betaald krijgen, weten we van andere platformbedrijven en durfkapitalisten als Uber dat dit vaak van korte duur is. Uiteindelijk dalen de lonen en worden er schijnzelfstandigheidsconstructies opgezet.

We blijven aandacht vragen voor bestaande vestigingen; ook die moeten gewoon gehandhaafd worden. De publieke ruimte, werkomstandigheden, de lokale economie en verkeersveiligheid staan daarbij centraal.

Deze blog is ook geplaatst op de website van GroenLinks Amsterdam

Vorige
Vorige

Gokreclames in openbare ruimte en online

Volgende
Volgende

Extra onderzoek naar Uber en taxiplatforms